دانش نامه لینک‌یار
کد های نشانه گذاری اسکیما schema
  امتیاز 4.75 از 5 توسط 8 نفر

کد های اسکیما schema و تاثیر آن بر سئوی سایت

سرفصل‌ها

اگر بخواهیم قبل از شروع توضیحات تخصصی مفهوم کلی کد های اسکیما را با یک مثال بیان کنیم باید بگوییم که : کد های اسکیما یکی از ارکان مهم سئو تکنیکال به شمار رفته و به مثابه تابلو های راهنمای خیابان ها و کوچه ها برای پیدا کردن یک آدرس خاص و یا به خاطر سپردن مناطق و آدرس های خاص هستند. شما از طریق کد های اسکیما میتوانید خود را بهتر و با ساختار تر به گوگل بشناسانید و در نتیجه در نتایج بالایی گوگل قرار بگیرید.
بهتر است بدانید که گوگل برای ایندکس کردن یک مقاله احتیاجی به ذخیره سازی دقیق و کامل آن محتوا و صفحه نداشته و فقط جزئیاتی به همراه یک سری نشانه ها را در دیتابیس خود ذخیره کرده و در هنگام فراخوانی از همین اطلاعات استفاده میکند. و کد های اسکیما به خزنده های گوگل کمک میکند تا محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند.
پس تا به اینجا به اهمیت و تاثیر کد های اسکیما بر سئوی سایت آشنا شده اید. ر ادامه به صورت تفصیلی به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

اسکیما چیست؟

کد های نشانه گذاری اسکیما

در تعریف اولیه کد های نشانه گذاری اسکیما را میتوان اینگونه بیان کرد : کد اسکیما جزئی از قواعد سئو داخلی سایت بوده و در عمل زبان مشترکی است در بین موتور های جست و جو که به کمک المان های آن، میتوانند سریع تر و بهتر محتوا و ساختار یک سایت را تشخیص و ذخیره سازی کنند. این زبان، محصول مشترک 4 موتور جست و جوی معتبر گوگل، یاهو، بینگ و یادندکس میباشد که منبع اصلی این کد ها را در سایت  schema.org قرار داده شده است. این کد ها با موضوعات مختلف و هر یک با اهداف مختلف تعریف و در این کتابخانه درج شده اند، و برنامه نویسان میتوانند با پیاده سازی این قطعه کد ها در صفحات مختلف وب سایت خود، به درک بهتر و سریعتر موتور های جست و جو نسبت کمک کنند.

در واقع با استفاده از کد های اسکیما، دو اتفاق در در موتور های جست و جو رخ میدهد.

  1. خزنده های موتور های جست و جو سایت شما را بهتر و سریع تر درک میکنند.
  2. در هنگام نمایش نتایج جست و جو به کاربر، موتور جست و جو اطلاعاتی را علاوه بر اطلاعات عادی، برای تصمیم گیری و انتخاب بهتر به کاربر نمایش خواهد داد. به مثال زیر دقت کنید :

 

فرض کنید شما در یکی از صفحات خود، مقاله ای را تحت عنوان زندگی نامه مسی منتشر کرده اید. شما با استفاده از کد های اسکیما میتوانید به موتور های جست و جو، قسمت هایی مانند، سن مسی، تیم فعلی مسی، قد مسی و... را معرفی کنید. به تصویر زیر دقت کنید :

کد های نشانه گذاری اسکیما

یک مثال متنی از کد اسکیما و کاربرد آن : فرض کنید که شما یک مقاله تحت عنوان : کد اسکیما چیست نوشته اید. با استفاده از کد های اسکیما به راحتی میتوانید به گوگل بگویید که عنوان این مقاله چیست، نویسنده این مقاله کیست، کاربرانی که این مقاله را مطالعه کرده اند چه امتیازی به این مقاله داده اند و...

 

کد های نشانه گذاری اسکیما و تاثیر آن بر سئوی سایت

در بالا اشاره سطحی به رابطه کد های شما و سئوی سایت به واسطه درک بهتر موتور های جست و جو اشاره کردیم. در این قسمت به شرح رابطه مستقیم بهبود رتبه سایت و سئوی سایت با اسفتاده از کد های نشانه گذاری اسکیما میپردازیم.

بگذارید این قسمت را هم با یک مثال شروع کنیم. ما در گوگل کلمه "فیلم هامون" را سرچ کردیم و در کنار نتایج نمایش داده شده با قسمت گراف دانش گوگل به صورت زیر مواجه شدیم :

تاثیر کد های اسکیما در سئوی سایت

 

 

به نظر شما دلیل قرار گرفتن لینک وب سایت سلام سینما و تیوال در گراف دانش گوگل چیست؟ درسته، استفاده از کد های نشانه گذاری اسکیما. شما به راحتی میتوانید با استفاده از کد های اسکیما به جز شناساندن بهتر و سرع تر ساختار وب سایت خود، در نتایج اولیه گوگل و از آن مهم تر، در گراف دانش گوگل قرار بگیرید و از گراف دانش گوگل لینک بگیرید. و همچنین در مواردی مثل استفاده از کد های ریچ اسنیپت مثل ستاره و... باعث میشود شما پیکسل های بیشتری از صفحه نتایج موتور جست و جو را دریافت کنید و اصطلاحا بیشتر در چشم باشید و با دادن اطلاعات بیشتر به کاربران، احتمال کلیک شدن روی لینک خود (CTR) را بالا ببرید.

  • یکی از معیار های اصلی الگوریتم رنک برین برای رتبه بندی وب سایت ها و فهم میزان تعامل کاربر با وب سایت، CTR و یا همان نرخ کلیک یک وب سایت است. این به این معنا است که شما با استفاده از کد های اسکیما میتوانید تاثیر مستقیم و مثبتی را بر روی الگوریتم رنک برین جهت ارتقا رتبه وب سایت خود بگذارید.

 

 

نحوه استفاده از کد های اسکیما در سایت

شما میتوانید در قسمت های مختلف وب سایت اعم از : تصاویر، نام نویسنده، توضیحات، عنوان، تاریخ انتشار و... از کد های اسکیما استفاده کنید. (برای مشاهده لیست کامل کد های اسکما میتوانید به وب سایت schema.org  مراجعه کنید.

روش های مختلفی مثل : استفاده از افزونه ها، قطعه کد های اختصاصی،  برای قراردادن کد های اسکیما در ساختار وب سایت وجود دارد که در ادامه به معرفی چند روش کاربری نحوه قراردادن کد اسکیما در سایت میپردازیم :

1- استفاده از  اسکریپت json-ld

json-ld  یک اسکریپت ساختار یافته است که بیشتر در جهت نظم و ساختار دادن به اطلاعات در وب و قالبا در دنیای سئو از آن استفاده میشود. برای اضافه کردن کد های نشانه گذاری اسکیما به سایت خود توسط json-ld  دو روش وجود دارد :

نحوه قرار دادن کد های اسکیما توسط JSON-LD

همانطور که گفتیم شما برای قراردادن کد های اسکیما در سایت خود توسط اسکریپت JSON-LD دو راه پیش رو دارید : 1- همکاری با یک برنامه نویس و نوشتن کد های اختصاصی اسکیما در JSON-LD و روش استفاده از ابزار رایگان JSON-LD schema generator tool است.  شما میتوانید با مراجه به سایت SchemaApp.com و با استفاده از ابزار JSON-LD schema generator tool ، و با تعریف تگ های مورد نظر در زیر مجموع موضوعی که انتخاب کرده اید، و با طی کردن فرآیند تعریف شده و کامل کردن فیلد های مرتبط با توضیحات تگ ها، یک خروجی از اسکیمای خود دریافت کنید.

 

نحوه قرار دادن کد های نشانه گذاری اسکیما توسط  Gooogle Tag Manager

یکی دیگر از روش های اضافه کردن کد های اسکیما به سایت، استفاده از ابزار رایگان گوگل تگ منیجر(به اختصار GTM) است. این ابزار به شما کمک میکند که تمامی تگ های خود را به راحتی در سایت خود درج و مدیریت کنید. اگر شما از سیستم های مدیریت محتوایی چون وردپرس و یا جوملا و... استفاده میکنید، به راحتی میتوانید با نصی افزونه گوگل تگ منیجر و یا اگر وب سایت خود را به صورت اختصاصی پیاده سازی کرده اید، با استفاده از این ابزار کد های اسکیمای خود را در سایت تعریف کنید.

این ابزار به شما این امکان را میدهد که به جای استفاده از چندین تگ مختلف در سایت، تنها از این تگ استفاده کرده و با تعریف دیگر تگ ها نوسط این ابزار، تگ های مورد نظر خود (مثل تگ های نشانه گذاری و... را در سایت خود مدیریت کنید.

 

استفاده از کد های نمونه برای پیاده سازی کد های اسکیما

شما میتوانید به راحتی و با استفاده از نمونه کد های گوگل در وب سایت developers.google.com هر اسکیمایی را که لازم دارید(اسکیمای ویدئو، مقاله، محصول و... از منوی سمت چپ انتخاب کرده و با نمونه برداری از آن در سایت خود پیاده سازی کنید.

 

 

بیشتر بخوانید : افزایش رتبه سایت

 

اسکیما را در چه بخش هایی از سایت میتوان استفاده کرد؟

هیچ ممنوعیتی برای شما وجود نخواهد داشت که از کد های اسکیما در قسمت های مختلف وب سایت خود استفاده کنید. در حالت کلی بهتر است که فرآیند پیاده سازی تمامی استراکچر ها به یک باره انجام نشود و این فرآیند با توسعه و وبسط وب سایت و محتوای شما انجام گیرد.

اما به طور کلی بهتر است که از کد های اسکیما در بخش هایی استفاده کنید که فهم آن قسمت ها برای گوگل و دیگر موتور های جست و جو کمی مبهم و دشوار است و همچنین سعی کنید قسمت هایی را که به دید موتور های جست و جو مهم هستند را با کد های اسکیما معرفی کنید.

بعد از پیاده سازی کد های اسکیما میتوانید با ابزار Structured Data Testing Tool در لحظه از کد های خود تست گرفته و در صورت وجود خطا آن را حل کنید.

 

 

 

نظرات

image
بیرامی
15:58 , 19 تیر 00

کد های اسکیما schema چه تاثیری روی سئوی سایت داره؟ و اگه استفاده نکنیم امکان جریمه شدنمون توسط گوگل هست یا نه

image
فروزان
14:32 , 21 اسفند 00

افزونه های خوب وردپرس برای کار کدوم ها هستن؟

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان