دانش نامه لینک‌یار
الگوریتم دزد دریایی
  امتیاز 4.86 از 5 توسط 7 نفر

روش کار الگوریتم دزد دریایی برای جریمه سایت ها

سرفصل‌ها

الگوریتم دزد دریایی چیست؟

مثل اینکه گوگل رابطه خوبی با حرف P داره و یا اینکه شاید منطق خاصی رو دنبال میکنه که اکثر الگوریتم هاش با حرف P شروع میشن!!! این بار توی این مقاله قصد معرفی یکی دیگه از سلسله الگوریتم های P تحت عنوان الگوریتم pirate یا همان الگوریتم دزد دریایی گوگل رو داریم.
این الگوریتم اولین بار در سال 2012 با هدف شناسایی سایت های متخلف قانون DMCA (سایت هایی که محتوای دیگر سایت ها را سرقت کرده و یا به زبان ساده، قانون کپی رایت را استفاده نکرده اند) معرفی شد. این الگوریتم در سال 2014 یک آپدیت اصلی و در سال های بعد به روز رسانی های جزئی برای شناسایی هرچه بهتر سایت های متخلف و حذف آنها از نتایج جست و جو را داشته است. این تخلف فارغ از اینکه نوع محتوا چه چیزی باشد(ویدئو، متن یا عکس و...) به راحتی برای الگوریتم دزد دریایی گوگل یا همان Google Pirate قابل شناسایی خواهد بود. روش کلی کار این الگوریتم برای خواندن متون کمی مشابه با الگوریتم پانادا گوگل است اما برای آشنایی بهتر با این الگوریتم و روش کار آن برای شناسایی سایت های متخلف و همچنین راه ها روش های مسون نگه داشتن محتوای خودمون از سرقت و کپی شدن، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

تاثیر الگوریتم دزد دریایی بر نتایج جست و جوی کاربران

بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که گوگل این الگوریتم را با عنوان الگوریتم دزد دریایی معرفی کرده است. اما بهتر است بدانید این الگوریتم ابتدا با نام امانوئل (آری امانوئل  بازیگر) که منتقد دستیابی کاربران به محتوا و فیلم ها در فضای وب به صورت رایگان بود، توسط گوگل معرفی شد و بعد ها به نام الگوریتم Google Pirate تغییر نام داد.
اولین هدف این الگوریتم عدم اجازه دسترسی کاربران به محتواهای رایگانی بود که بدون رعایت قانون کپی رایت در دسترس قرار میگرفت، اما بعد ها در سال 2014 این الگوریتم در زمینه شناسایی محتوا های کپی شده توسط دیگر کاربران به روز رسانی و عرضه شد.

این الگوریتم با تکیه بر فاکتور هایی مانند تاریخ انتشار (تاریخ انتشار در سایت مپ) و... توانست به خوبی صاحب های اثر را شناسایی کند، البته این موضوع بعد ها به دلیل معرفی بودجه خزش سایت دست خوش تغییر قرار گرفت.

برای مثال قبل از معرفی این الگوریتم شاهد بودیم که سایت های معرفی نرم افزار ها در نتایج جست و جو رتبه های بالاتری را نسبت به سایت های خود تولید کننده نرم افزار داشتند، اما با معرفی الگوریتم دزد دریایی، این نتایج اصلاح شد.

 

قانون DMCA چیست؟

به طور کلی قانون DMCA به قانون حق کپی رایت در ایالت متحده آمریکا گفته میشود و گوگل در ابتدا فقط با هدف حذف محتواهایی که حق کپی رایت را رعایت نمیکردند شروع به کار کرد. اما بعد ها گوگل با معرفی یک قانون جزئی تر تحت عنوان قانون DMCA گوگل، مواردی از کپی محتوا و جریمه آنها در فضای وب را معرفی کرد. این قانون علاوه بر حذف سایت های کپی کننده محتوا(ویدئو، تصاویر و متن و...) به جلوگیری از سایت هایی که اقدام به فروش محصولات بدون رعایت کردن حق کپی رایت میکنند میپردازد.

 

الگوریتم دزد دریایی گوگل چگونه سایت های متخلف را شناسایی و جریمه میکند؟

جریمه الگوریتم دزد دریایی

به طور کلی میتوان گفت که الگوریتم دزد دریایی گوگل (Google Pirate) دو نوع سایت را جریمه میکند : سایت هایی که تمام محتوای آنها بدون ذکر منبع کپی شده باشد و مورد دوم سایت هایی که بعضی از محتواهای آن از دیگر وب سایت ها بدون ذکر منبع کپی شده باشد.
در توضیحات تکمیلی این بخش باید بگوییم که شاید بارها شنیده باشید که امروزه دیگر گوگل تمام دامنه یک سایت رو پنالتی نمیکند و تنها صفحات که دارای مورد اسپم باشند پنالتی خواهند شد، اما باید بگوییم که در رابطه با الگوریتم دزدان دریایی، اگر این تعداد شکایات از طرف سایت های دیگر(مخصوصا اگر سایت ها معتبر باشند) زیاد باشد، احتمال جریمه شدن کل دامنه توسط الگوریتم دزد دریایی وجود دارد.

در مورد دوم که بعضی از محتوای یک سایت کپی شده باشد، در صورت عدم زیاد بودن شکایت تعداد سایت ها فقط محتوا های کپی شده باعث افت رتبه و گاها حذف از نتایج موتور های جست و جو خواهند شد.

سوالی که در این بخش شاید برای شما پیش آید این است که اگر یک سایت در یک بخش از محتوای خود قسمتی را از دیگر وب سایت ها کپی کرده باشد، تکلیف چیست؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که وظیفه بررسی به این بخش را الگوریتم پاندا گوگل بر عهده دارد.

 

آیا گوگل تصاویر و ویدئو های کپی شده را هم شناسایی میکند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. امروزه با پیشرفت الگوریتم های گوگل مخصوصا در حوزه پردازش تصویر و هوش مصنوعی، شناخت تصاویر و محتوای ویدئویی برای گوگل کاری سهل بوده و شناسایی سایت های مپی کننده محتواهای این تیپی برای گوگل کاری آسان خواهد بود.
اما به طور کلی شناسایی این نوع محتوا اگر به صورت جزئی باشد جز وظایف اصلی الگوریتم پانادا خواهد بود.

 

ما چگونه باید از محتوای خودمان در مقابل متخلفین حفاظت کنیم؟

جلوگیری از دزدیده نشدن محتوا

گوگل با در دسترس قراردادن یک فرم به کاربران و صاحبان وب سایت ها و محصولات این اجازه را میدهد که بتوانند سایت های متخلف را به گوگل معرفی کنند. شما به کمک این فرم و ارائه مستنداتی از قبیل زمان انتشار محتوا باید به کارشناسان گوگل ثابت کنید که صاحب اصلی اثر شما هستید.
البته طرح شکایت و معرفی سایت متخلف در این سایت به معنی حذف کل آن صفحه از فضای اینترنت نیست و تنها در صورت تایید خود گوگل، آن صفحه با جریمه در نتایج گوگل مواجه خواهد شد. شما میتوانید جهت معرفی محتواهای کپی شده به گوگل از طریق این فرم اقدام کنید.

اما مورد اصلی که برای تاکیید بیشتر باز به آن اشاره میکنیم، ایندکس سریع محتوا است و باید با روش های مختلفی که در مقاله مربوط به حل مشکل ایندکس نشدن صفحات در گوگل آموزش دادیم، سعی بر افزایش سرعت ایندکس محتوا داشته باشید تا از مشکلاتی اینچنینی پشگیری کنید.

 

کلام پایانی

با تمامی احترامی که برای الگوریتم ها و هوش مصنوعی گوگل قائل هستیم باید بگوییم که واقعیت امر این است که این الگوریتم ها هنوز نتوانسته اند تمام و کمال با اسپمر های انسانی مقابله کنند. با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است که در کنار اعتماد به گوگل، خودمان هم کمی دست به کار شده و با کمک الگوریتم دزد دریایی اگر محتوای ما توسط دیگر سایت ها کپی شد، سریعا به گوگل معرفی کنیم تا از سرقت محتوای خودمان جلوگیری کنیم.

 

سوالات :

این الگوریتم مانند دیگر الگورتم های گوگل دارای پیچیدگی فنی خاصی نیست و شما برای سئو سایت خود برای این الگوریتم در مرحله اول کافیست که از محتوای کپی شده استفاده نکنید. و در مرحله دوم اگر سایتی از محتوای شما کپی کرد، سایت خاطی را طبق آموزش داده شده در متن به الگوریتم دزد دریایی گوگل معرفی کنید

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان