دانش نامه لینک‌یار
تقویم محتوایی چیست
  امتیاز 4.75 از 5 توسط 2 نفر

تقویم محتوایی چیست؟ ابزار های ساخت تقویم محتوایی

سرفصل‌ها

ما در این مقاله به طور کامل به چیستی تقویم محتوایی پرداخته و به معرفی روش های پیاده سازی تقویم محتوایی و معرفی ابزار های کاربردی برای ساخت تقویم محتوایی خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

 

تقویم محتوایی چیست

به زبان ساده، تقویم محتوایی یکی از فاکتور ها و قدم های اولیه در فرآیند بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوایی محسوب میشود که باعث ایجاد نظم در انتشار محتوا و مشخص بودن برنامه محتوایی خواهد شد. تقویم محتوایی در گام های اولیه باعث، افزایش تعامل کاربر، جلب توجه موتور های جست و جو (افزایش و بهینگی بودجه خزش) و... خواهد شد که در ادامه به طور کامل به معرفی مزایای استفاده از تقویم محتوایی خواهیم پرداخت.

 

مراحل طراحی تقویم محتوایی

مراحل طراحی تقویم محتوایی

بسیاری کارشناسان حوزه سئو و مدیران شبکه های اجتماعی بر این باورند که تقویم محتوایی فقط یک تقویم ساده بود که زمان انتشار محتوا را برای آنها یادآور خواهد شد. در این بخش بببه شما خواهیم گفت که چگونه مراحل ایجاد و ساخت تقویم محتوایی میتواند به افزایش فروش و تقویم بازاریابی شما کمک کند.

 

1- تعیین پرسونای مخاطب

اولین مرحله در طراحی تقویم محتوایی شناخت مخاطبن شما خواهد بود. اینکه بدانید برای چه کسی و با چه هدفی قرار است محتوا تولید کنید، اصلی ترین فاکتور تعیین کننده، ادبیات نوشتاری، ساختار و فرم محتوای شما و... خواهد بود. پس اولین مرحله در فرآیند طراحی و ساخت تقویم محتوایی شما، ارزیابی و شناخت محاطبین شما خواهد بود.

 

2- تعیین هدف از طراحی تقویم محتوایی

بدون شک پیمون هر مسیر و فرآیندی بدون داشتن هدف مشخص و از پیش تعیین شده، کاری عبس و بیهوده است. شما در ابتدای مسیر باید مشخص کنید که هدف نهایی شما از انتشار این حجم از محتوا و... چه خواهد بود. این تعیین هدف به شما کمک خواهد کرد که در هر مرحله قادر به سنجش میزان پیشرفت و عملکرد خود باشید.

 

5-تعیین بستر انتشار محتوا

از عاومل اصلی که در مراحل طراحی تقویم محتوایی باید در نظر گرفته شود، تعیین بستری است که محتوا قرار است در آن انتشار یابد. این تعیین بستر از عوامل تعیین کننده فرم محتوای شما خواهد بود. علاوه بر این مورد، پرسونای مخاطبین شما در هر بستر طبیعتا متفاوت بوده و به شما این ذهنیت را خواهد داد که چه چیزی را چطور برای چه کسی خوراک دهید.

 

4-مشخص کردن فرم محتوا

طبیعتا قبل از شروع تولید محتوا، فرم آن محتوا (جنس محتوا : ویدئو، اینفوگرافیک، متن و...) باید مشخص باشد و تسک های مربوط به هر یک از اعضای تیم در این مرحله باید مشخص شود.

 

5-تخصیص وظایف

در مراحل پایانی که فرم و کلیت محتوا مشخص شده است، اینک مرحله تخصیص هر یک از تسک های تعریف شده به افراد متناسب با تخصص های آنها خواهد بود.

 

6- انتخاب ابزار ساخت تقویم محتوایی

در این مرحله شما باید ابزاری را که قرار است با آن تقویم محتوایی خود را ایجاد کنید، مشخص کنید و شروع به کار کنید. ابزار های مختلفی برای ساخت تقویم محتوایی وجود دارد که هر یک  از این ابزارها قابلیت های مختلفی دارند. در ادامه به معرفی برخی از این ابزار های کاربردی خواهیم پرداخت

 

بخش های مختلف تقویم محتوایی

بخش های مختلف تقویم محتوایی

در تقویم محتوایی که ما در بازاریابی محتوایی از آن صحبت میکنیم، بخش های ثابت و مهمی وجود دارد، این بخش ها فارغ از اینکه هر یک از این محتوا در چه بستری منتشر خواهند شد، در تمامی محتوا ثابت خواهند بود. در این بخش به معرفی بخش های اصلی تقویم محتوایی برای داشتن یک تقویم محتوایی حرفه ای که باید در نظر داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

1- تاریخ 

عبارت "تاریخ" در تقویم محتوایی به چند منظور مختلف مورد استفاده قرار میگیرد، از حمله : تاریخ انتشار - تاریخ تولید - تاریخ ویرایش و...

بهتر است که در ابتدای تنظیم تقویم محتوایی خود، حتما تاریخ های انتشار و تاریخ ویرایش (برای داشتن محتوای همیشه سبز) را در نظر بگیرید.

 

2- نام مسول

اینکه هر محتوا باید توسط چه کسی نوشته و تولید شود و یا در ادامه توسط چه شخصی و در چه زمانی باید ویرایش شود، از فاکتور های اصلی است که باید در تقویم محتوایی در نظر گرفته شود.در بعضی از محتوا ها، بخش های مختلف مثل گرافیک، متن، تدوین و... توسط اشخاص مختلف پیاده سازی میشود. مشخص کردن هر یک از تسک ها برای افراد مربوطه یک امر ضروری در تقویم محتوایی به شمار میرود.

 

3-موضوع و توضیحات

طبیعتا هر محتوا شامل یکسری عناوین است که این عناوین توسط دیگر افراد و در راستای مارکتینگ شرکت استخراج شده است. این عناوین و توضیحات تکمیلی، معمولا جز مواردی هستند که در تقویم محتوایی باد گنجانده شوند.

 

4- بستر انتشار

یکی دیگر از فییلد های لازم تقویم محتوایی، مشخص کردن بستر انتشار آن محتوا است. انکه این محتوا قرار است که در شبکه اجتماعی یا وب سایت و... منتشر شود، باید حتما درچارت کلی در نظر گفته شود.

 

ابزار های ساخت تقویم محتوایی

ابزار های ساخت تقویم محتوایی

ابزار های مختلفی برای ایجاد یک تقویم محتوایی وجود دارد و جنس این ابزار میتواند به عواملی مثل پراکندگی جغرافیایی تیم نیز وابسته باشد، برای مثال اگر همه تیم شما در یک مکان فیزیکی مستقر باشند، چند تکه کاغذ رنگی و یک تخته وایت برد میتواند ابزار تولید تقویم محتوایی شما باشد. اما امروزه با روی کار آمدن ابزار های دیجیتال، ابزار های مختلفی برای پیاده سازی این نوع تقویم ها وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

 

1- ترلو - ابزار ساخت تقویم محتوایی

یکی از ابزار های پیشرفته برای شکل دهی و طراحی تقویم محتوایی، نرم افزار تحت وب ترلو (trello)است. این ابزار در اصل برای مدیریت تیم و مدیریت تسک ها ایجاد شده، اما امکانات فوق پیشرفته این ابزار به شما این اجازه را میدهد که به سادگی با ایجاد برد های مختلف و مشخص کردن تسک ها و افراد مختلف و زمان بندی و... بتوانید تقویم محتوایی خود را ایجاد کنید.

 

2-آسانا - ابزار طراحی تقویم محتوایی

آسانا یکی دیگر از ابزار های مدیریتی است که میتوان گفت با قابلیت هایی مشابه با قابلیت های ترلو، این امکان را به شما میدهد تا در قالب تسک ها و زمانبندی های مختلف، تقویم محتوایی خود را به آسانی ایجاد کنید. از مزیت های این ابزار میتوان به در اختیار گذاشتن قالب های مختلف برای حوزه های مختلف اشاره کرد.

 

نمونه تقویم محتوایی

قالب ها و فرمت های مختلفی برای پیاده سازی کلیت تقویم محتوایی وجود دارد که در این بخ به معرفی کاربردی ترین این قالب ها خواهیم پرداخت.

 

1- نمودار گانت

نمودار گانت

این نوع از تقویم محتوایی در واقع یک نمودار میله ای است که محور عمودی آن مشخص کننده تسک ها و محور افقی آن گذر زمان را مشخص میکند. این نمودار برای اولین بار در سال 2000 توسط هنری گانت معرفی شد.

دانلود یک نمونه نمودار گانت

 

2- نمودار کابان

نمودار کابان

کابان در واقع یک سیستم مدیریت تسک است که به صورت همزمان شرایط تسک ها و مراحل آنها را به اشخاص نمایش میدهد. با استفاده از این سیستم میتوانید مشکلات و نیاز ها را حین انجام کار ها پیدا کرده و آنها را رفع کنید.

نمودار کابان در واقع از تعدادی ستون تشکل شده که هر ستون نشان دهنده یک مرحله از کاراست. این نمودار معمولا شامل 3 ستون to do، doing و done است که محتوای هر ستون را کارت هایی تشکیل خواهند داد که تسک ها در آنها تعریف شده است.

 

تاثیر تقویم محتوایی بر بودجه خزش

یکی از مواردی که امروزه برای میزان تخصیص بودجه خزش از سمت موتور های جست و جو به سایت ها اهمیت پیدا کرده است، نظرم در انتشار محتوا است. داشتن نظم در انتشار محتوا در وب سایت، موجب شرطی شدن و فهماندن سیکل انتشار محتوای شما برای کرولر های موتور های جست و جو شده و در طولانی مدت باعث افزایش بودجه خزش سایت شما خواهد شد. عامل دیگر تاثیر گذار در افزایش بودجه خزش شما بک لینک ها خواهند بود.

 

مزایای استفاده از تقویم محتوایی

در لایه ظاهری و با توجه به نکاتی که تا به اینجا ذکر شد میشود فهمید که داشتن یک تقویم محتوایی کمک میکند که ما به صورت منظم محتوا را منتشر کنیم و کاربران و موتور های جست و جو با برنامه انتشار محتوای ما آشنا شوند و... اما علاوه بر این موارد باید بدانید داشتن یک تقویم محتوایی میتواند مزایای دیگری برای شما ایجاد کند. از جمله این مزایا :

  • مشخص بودن مسیر بازاریابی محتوایی
  • تخمین هزینه های بازاریابی محتوایی
  • کاهش زمان با داشتن یک برنامه ( بسیاری از افرادی که بدون برنامه پیش میروند، در ابتدای مرحله تولید محتوا باید زمانی را برای یافتن موضوع محتوا و هماهنگی های تیمی و... انجام دهند. با داشتن تقویم محتوایی این کار یک برای تا انتهای مسیر انجام خواهد شد.
  • امکان ایجاد صفحات و محتوای همیشه سبز برای ارتقا در سئو
  • افزایش بودجه خزش
  • هماهنگی و انسجام بیشتر در تیم اجرایی
  • افزایش اعتماد الگوریتم های شبکه های اجتماعی و موتور های جست و جو
  • جلوگیری از انتشار محتوای تکراری
  • افزایش حس اعتماد کاربران

 

 

نظرات

پیامی ارسال کنید


مشاوره رایگان